Recognizing Madrasah Aliyah Amaliah Sunggul Communication Climate In Developing Teacher Competencies
DOI:
https://doi.org/10.35719/jieman.v5i2.190Keywords:
Climate, Communication, Development, Teacher CompetenceAbstract
Abstract
Achieving the vision and mission of the madrasah is determined by various aspects including teacher competence. Therefore, developing teacher competencies that are managed effectively is a logical thing in an effort to achieve the vision and mission of the madrasah. Various educational institutions still experience obstacles in efforts to develop teacher competence, so this has an impact on the quality of education. The purpose of this study is to describe how the management process of teacher competency development in madrasah and the management of factors shaping the madrasah communication climate in efforts to develop teacher competence. The research method used a qualitative approach, with a descriptive qualitative research type. The informants of this research are the head of madrasah and teachers of Madrasah Aliyah Amaliyah Sunggal. Secondary data sources in this research are journals, books, and articles relevant to the research focus. The overall data obtained was then analyzed using the Miles, Huberman, and Saldana data analysis model, namely: data collection steps, data condensation steps, data presentation steps, and ends with drawing conclusions. The results of the study are that the madrasah head as a leader and administrator of teacher competency development through his policies actually ultimately requires teachers to be able to contribute optimally through their performance in an effort to achieve the vision and mission of the madrasah. So it can be concluded that the process of managing teacher competency development is carried out in several stages, namely: training needs analysis conducted through communication with various parties including teachers, training planning, preparation of training materials, training implementation, and training assessment.
Pencapaian visi dan misi madrasah ditentukan oleh berbagai aspek termasuk kompetensi guru. Oleh karena itu pengembangan kompetensi guru yang dikelola dengan efektif menjadi suatu hal yang logis dalam upaya mencapai visi dan misi madrasah. Pada berbagai lembaga pendidikan hingga masih mengalami kendala dalam upaya mengembangkan kompetensi guru, sehingga ini berdampak pada mutu pendidikan. Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan bagaimana proses pengelolaan pengembangan kompetensi guru di madrasah serta pengelolaan faktor pembentuk iklim komunikasi madrasah pada upaya mengembangkan kompetensi guru. Metode penelitian menggunakan pendekatan kualitatif, dengan jenis penelitian kualitatif deskriptif. Informan penelitian ini adalah kepala madrasah dan guru Madrasah Aliyah Amaliyah Sunggal. Sumber data sekunder dalam penelitian ini berupa jurnal, buku, dan artikel yang relevan dengan fokus penelitian. Keseluruhan data yang didapatkan kemudian dianalisis menggunakan model analisis data Miles, Huberman, dan Saldana, yakni: langkah pengumpulan data, langkah kondensasi data, langkah menyajikan data, serta diakhiri dengan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian yaitu kepala madrasah sebagai pemimin beserta pengelola pengembangan kompetensi guru melalui kebijakannya sebenarnya pada akhirnya menuntut para guru untuk dapat berkontribusi maksimal melalui kinerja mereka dalam upaya mencapai visi dan misi madrasah. Sehingga dapat disimpulkan Proses pengelolaan pengembangan kompetensi guru dilakukan dengan beberapa tahap, yaitu: analisis kebutuhan pelatihan yang dilakukan melalui komunikasi dengan berbagai pihak termasuk guru, perencanaan pelatihan, penyusunan bahan pelatihan, pelaksanaan pelatihan, dan penilaian pelatihan.
References
Agustina, Nelly, Agus Salim Salabi, and Suadi Zainal. “Peningkatan Kompetensi Wali Asrama Melalui Workshop Berbasis Manajemen Pendidikan Islam Di Pesantren Darularafah Raya Deli Serdang.” Ibrah 1 (2022): 85–98.
Anggun, Melinda. “Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia Dalam Menigkatkan Kinerja Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia Dalam Menigkatkan Kinerja Karyawan Lembaga Amil Zakat Nasional (LAZNAS) Nurul Hayat Jemberryawan Lembaga Amil Zakat Nasional (LAZNAS) Nurul Hayat.” Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember., 2022.
Cartono, Cartono, and Asep Maulana. “Iklim Komunikasi, Iklim Organisasi, Orasi 10 (2019).
Dirgantoro, Kurnia Putri Sepdikasari. “Kompetensi Guru Matematika Dalam Mengembangkan Kompetensi Matematis Siswa.” Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 8, no. 2 (May 4, 2018): 157–66. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i2.p157-166.
Fitria, Happy, Muhammad Kristiawan, and Nur Rahmat. “Upaya Meningkatkan Kompetendi Guru melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas.” ABDIMAS UNWAHAS 4, no. 1 (June 15, 2019). https://doi.org/10.31942/abd.v4i1.2690.
Goldhaber, Gerald M. Organizational Communication. Wiscontin: Brown & Brenchmark, 1986.
“Ideswal, Ideswal, Yahya Yahya, DanHanif Alkadri. 2020. ‘Kontribusi Iklim Sekolah Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar.’ Jurnal Basicedu4 (2): 460–466.,” n.d.
“Jelantik, A A Ketut. 2021. Era Revolusi Industri 4.0 Dan Paradigma Baru Kepala Sekolah. Yogyakarta, Indonesia: Deepublish,” n.d.
“Jiang, Yong, Peiwei Li, Jingying Wang, DanHui Li. 2019. “Relationships between Kindergarten Teachers’ Empowerment, Job Satisfaction, and Organizational Climate: A Chinese Model.” Journal of Research in Childhood Education33 (2): 257–270,” n.d.
Leonard A. Jason & Davids S. Glenwick. Handbook of Methodological Approaches to Community Based Research. New York: Oxford University Press, 2016.
“Lisdaleni, Lisdaleni, Dwi Noviani, Paizaluddin Paizaluddin, DanBelly Harisandi. 2022. ‘Problematika Pendidikan Islam Di Pesantren Dan Madrasah Di Era Globalisasi.’ Pustaka: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan2 (4): 190–205,” n.d.
Pace, R.W., & Faules, D.F. Organizational Communication. New Jersey: Pretice Hall, 2002.
Pradewo, Bintang. “Kemendikbudristek Ungkap Rata-Rata Skor Kompetensi Guru 50,64 Poin.” Jawa Pos. Com, 2023.
Prasetyo, Muhammad Anggung Manumanoso, and Agus Salim Salabi. “Model Evaluasi Dan Instrumen Program Pendidikan Pelatihan Di Lembaga Pendidikan Islam.” Idarah: Pendidikan Dan Kependidikan 5, no. 1 (2021): 101–1017.
Robbins, S, and Coulter Mary. Management. Tenth Edit. New Jersey: Pearson Education, Prentice Hall, 2009.
Siregar, Edison. “Faktor-Faktor yang mempengaruhi Manajemen Pendidikan dan Pelatihan Dalam Upaya Pengembangan SDM, ” Dinamika 11, no. 2 (2018): 153–66.
Steers, Richard M. Efektivitas Organisasi. Jakarta: Erlangga, 1980.
Syiam, R., Abidin, Z., & Umam, K. (2022). Defining Management Strategy for the Excellence Class Program during the 2019 Coronavirus Disease Pandemic. JIEMAN: Journal of Islamic EducationalManagement, 4(2),265280.https://doi.org/10.35719/jieman.v4i2.133
Tagiuri, R., and G. Litwin. Organizational Climate: Expectation of a Concept. Boston: Hardvard University Press., 1968.
Wijaya, Ida Suryani. “Komunikasi Interpersonal dan Iklim Komunikasi dalam Organisasi " Dakwah Tabligh 14 (2013). https://doi.org/10.24252/jdt.v14i1.318.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fauzan Ahmad Siregar, Lailatul Usriyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.