Implementation Of Promotional Mix Strategies For School Admission At Madrasah Aliyah Negeri

Authors

  •   Jamilatul Ilmiyah  UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember,  Indonesia
  •   Siti Aminah  UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember,  Indonesia
 

Keywords:

Promotion Mix Strategy Implementation, Acceptance of New Students

Abstract

An educational institution is an organization that produces services which are then purchased by consumers, namely the public. Therefore, marketing or promotional activities are very necessary in schools, especially in admissions activities for new students. The importance of promoting a school requires a special strategy so that promotion can run smoothly, because with appropriate and effective promotion, a school can attract prospective students and the school can get students according to the school's expectations. The focus of the research examined includes: 1) How is the promotional mix strategy planned for accepting new students at Madrasah Aliyah Negeri 1 Jember?; 2) How is the promotion mix strategy implemented in accepting new students at Madrasah Aliyah Negeri 1 Jember?; 3) How is the promotion mix strategy evaluated in accepting new students at Madrasah Aliyah Negeri 1 Jember? The aim of this research is to describe the planning, implementation and evaluation of promotional mix strategies in admitting new students at Madrasah Aliyah Negeri 1 Jember. This research uses descriptive qualitative research methods. The data collection techniques use observation, interviews and documentation. Meanwhile, data analysis uses the Miles, Huberman and Saldana model which includes data collection, data condensation, data presentation and drawing conclusions. Data validity uses source triangulation and technical triangulation. The results of this research are: 1) Planning a promotional mix strategy for accepting new students including: needs analysis, program preparation, and school coordination meetings. 2) Implementation of the promotional mix strategy for accepting new students including: advertising, personal selling, publicity, sales promotion. 3) evaluation of promotional mix strategies for new student admissions including: advertising evaluation, personal selling evaluation, publicity/public relations evaluation, and sales promotion evaluation

Lembaga pendidikan merupakan suatu organisasi yang menghasilkan jasa yang kemudian jasa dari lembaga pendidikan dibeli oleh konsumen yaitu masyarakat. Oleh karena itu kegiatan pemasaran atau promosi sangat diperlukan dalam sekolah terutama dalam kegiatan penerimaan siswa baru. Pentingnya mempromosikan sekolah sehingga membutuhkan strategi khusus agar promosi dapat berjalan lancar, karena dengan promosi yang tepat dan efektif maka sebuah sekolah dapat menarik calon siswa dan sekolah bisa mendapatkan siswa sesuai dengan harapan sekolah.  Fokus penelitian yang diteliti diantaranya: 1) Bagaimana perencanaan strategi bauran promosi dalam penerimaan peserta didik baru di Madrasah Aliyah Negeri 1 Jember?; 2) Bagaimana pelaksanaan strategi bauran promosi dalam penerimaan peserta didik baru di Madrasah Aliyah Negeri 1 Jember?; 3) Bagaimana evaluasi strategi bauran promosi dalam penerimaan peserta didik baru di Madrasah Aliyah Negeri 1 Jember?. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi strategi bauran promosi dalam penerimaan peserta didik baru di Madrasah Aliyah Negeri 1 Jember. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif. Adapun teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Sedangkan analisis data menggunakan model Miles, Huberman dan Saldana yang meliputi pengumpulan data, kondensasi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Keabsahan data menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Adapun hasil dari penelitian ini adalah: 1) Perencanaan strategi bauran promosi penerimaan peserta didik baru meliputi: analisis kebutuhan, penyusunan program, dan rapat koordinasi sekolah. 2) Pelaksanaan strategi bauran promosi penerimaan peserta didik baru meliputi: periklanan, personal selling, publisitas, salespromotion. 3) evaluasi strategi bauran promosi penerimaan peserta didik baru meliputi: evaluasi periklanan, evaluasi personal selling, evaluasi publisitas/hubungan masyarakat,  dan evaluasi salespromotion.

References

Ara Hidayat, dan Imam Mahali.Pengelolaan Pendidikan: Konsep, Prinsip dan Aplikasi dalam mengelola sekolah dan madrasah. Bandung: Pustaka Eduka, 2010.

Arikunto, Suharsimi dan Cepi Safruddin Abdul Jabar. Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2018.

Daryanto. Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2014.

Fitantina, Mahrom, Yudha Mahrom dan M. Alief Annanta, “Pengaruh Bauran Promosi Terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih Universitas Muhammadiyah Palembang (UMP)”, Jurnal Manajemen dan Bisnis Volume 6 Nomor 1. 2021.https://doi.org/10.32502/mti.v6i1.3421

Kertajaya , H. etal, Mark Plus onStrategy (B,D,I.M Ed). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2005.

Muhaimin dkk. Manajemen Pendidikan; Aplikasinya dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah. Jakarta: Kencana, 2009.

Mulhakim, A., & Sembodo, S. P. Exploring Marketing Strategy for Islamic Boarding Schools in the Minority-Muslim Area of Jembrana Bali. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 4(2), (2022). 145-170. https://doi.org/10.35719/jieman.v4i2.148

Mustari, Muhammad. Manajemen Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers, 2014.

Nurgina, Elda dkk, “Analisis Bauran Promosi Terhadap Minat Beli Konsumen Produk Gula Aren di CV. Candalena”, Jurnal Ilmiah Nasional Vol. 2 No. 1 Tahun 2020.https://doi.org/10.54783/jin.v2i1.106

Siregar, Syofiyan. Metode Penelitian Kuantitatif Dilengkapi dengan Perbandingan Perhitungan Manual dan SPSS. Jakarta: PRENADAMEDIA, 2013.

Shibghatallaah Mujaahid Al Islaam, & Husnan, R. (2023). Implementation Of Public Relations Management In Building Public Trust At Luqman Al-Hakim Primary School In Jember. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 5(1),117-128.https://doi.org/10.35719/jieman.v5i1.187

Sugiyono. Metode Penelitian Kualitatif Untuk Meneliti Yang bersifat: Eksploratif, Enterpretif, Interaktif Dan Konstruktif. Bandung: Alfabeta, 2018.

Sulistiono, Hendra, “6 SMA Terbaik dan Unggulan di Kabupaten Jember Jawa Timur, Lengkap dengan Alamat Sekolah, Referensi PPDB 2022,” https://seputarlampung.pikiran- rakyat.com/pendidikan/pr-974344104/6-sma-terbaik-dan- unggulan-di-kabupaten-jember-jawa-tomur-lengkap- dengan-alamat-sekolah-referensi-ppdb-2022

Surapati, Muhammad Untung, Anuar Rasyid dan Nurjanah, “ Satrategi Humas Dalam Mempromosikan Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Muhammadiyah 2 Pekanbaru”, Jurnal Ilmu Komunikasi Volume 9, Nomor 3, Juni (2020): 352.,https://jkms.ejournal.unri.ac.id/index.php/JKMS/article/viewFile/7393/6483

Tjiptono, Fandy. Service, Quality&Satisfaction (3 rded). Yogyakarta: Andi Offset, 2015.

Widoyoko, Eko. Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2012.

Wijaya, David, Pemasaran Jasa Pendidikan “ Mengapa sekolah memerlukan marketing?”. Jakarta: Salemba Empat, 2012.

Winiharti, Katerina, Bintang R simbolon, Dameria Sinaga, “ Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Minat Calon Peserta Didik di SD Santo Bellarminus Bekasi”, Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME) Vol. 9. No. 2 April (2023)., 2, 10.58258/jime.v9il.14882/http://ejournal.mandalanursa.org/i ndeks.php/JIM

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Ilmiyah, J. ., & Aminah, S. . (2023). Implementation Of Promotional Mix Strategies For School Admission At Madrasah Aliyah Negeri. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 5(2), 237–252. Retrieved from https://jieman.uinkhas.ac.id/index.php/jieman/article/view/193

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.