Duties and Responsibilities of the Principal in Madrasa towards Teachers’ Professionalism Development

Authors

  •   Totok Sudarmanto  UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember,  Indonesia
  •   Abd. Muis  UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember,  Indonesia
  •   Mundir Mundir  UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember,  Indonesia
  •   Zainal Abidin  UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember,  Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35719/jieman.v4i1.91
 

Keywords:

the role of madrasa principal, leader, manager, innovator, teacher professionalism

Abstract

The purpose of this study was to describe the role of the principal as a leader and manager in developing teacher professionalism. This research uses a case study approach. Data was obtained by observation, interviews, and document review. Data analysis used interactive analysis consisting of data reduction, data presentation, and conclusions. This research resulted in three findings. First, as the innovator, duties and responsibilities of madrasah principals are enriching insight and related information about madrasa, opening a new madrasa program, restructuring madrasah, conducting reinforcement, developing the professionalism of teachers individually and in teams, managing the physical environment, and performing alternation. Second, as the motivator, duties and responsibilities of madrasa principals are provide a spiritual approach, apply the motto of ki hadjar dewantara motto "ing ngarso sung tulodho, ing madya mangun karso, tut wuri handayani, encourage teachers to improve their educational qualifications, provide rewards, initiate discipline, strengthen the friendship, and improve teacher welfare, provide recreation, pay attention to subordinates' conditions, and resolve conflicts. Third, as the administrator, duties and responsibilities of the madrasa principals are constructing job description and job specifications, constructing job description and job specifications, allocating all of the resources in the madrasa, assigning a capable person to lead a group of people, coordinating the performance of teachers and staff within madrasa, arranging program scheduling in madrasa, collaborating with other parties.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan peran kepala sekolah sebagai pemimpin dan manajer dalam mengembangkan profesionalisme guru. Penelitian ini menggunakan pendekatan studi kasus. Data diperoleh dengan observasi, wawancara, dan telaah dokumen. Analisis data menggunakan analisis interaktif yang terdiri dari reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Penelitian ini menghasilkan tiga temuan. Pertama, sebagai inovator, tugas dan tanggung jawab kepala madrasah adalah untuk menambah wawasan dan informasi terkait madrasah, membuka program madrasah baru, restrukturisasi madrasah, melakukan penguatan, mengembangkan profesionalisme guru secara individu maupun tim, dan mengelola lingkungan fisik, melakukan pergantian. Kedua, sebagai motivator, tugas dan tanggung jawab kepala madrasah adalah untuk memberikan pendekatan spiritual, menerapkan semboyan Ki Hadjar Dewantara “Ing ngarso sung tulodho, ing madya mangun karso, tut wuri handayani, mendorong guru untuk meningkatkan kualifikasi pendidikannya, memberikan penghargaan, memprakarsai disiplin, mempererat silaturrahmi, dan meningkatkan kesejahteraan guru, memberikan rekreasi, memperhatikan kondisi bawahan, dan menyelesaikan konflik.  Ketiga, sebagai administrator, tugas dan tanggung jawab kepala madrasah adalah membuat deskripsi pekerjaan dan spesifikasi pekerjaan, mengalokasikan semua sumber daya yang ada di madrasah, menugaskan orang yang cakap untuk memimpin sekelompok orang, mengkoordinir kinerja guru dan staf di lingkungan madrasah, menyusun jadwal program di madrasah, dan bekerjasama dengan pihak lain.

References

Ajila, Chris and Awonusi Abiola. "Influence of Rewards on Workers Performance in an Organization." Journal of social sciences, 8, no. 1 (2004): 7-12.

Blumberg, Arthur and William Greenfield. The Effective Principal Perfectives on School Leadership. Boston: Allyn and Bacon, 1980.

Dessler, Gary. Manajemen Sumber Daya Manusia, terjemahan Benyamin Molan. Jakarta: Prenhallindo, 1997.

Dinn Wahyudin, Dedi Supriadi, dan Ishak Abdulhak, Pengantar Pendidikan. Jakarta: Pusat Penerbitan Universitas Terbuka, 2002.

Drost, J. “On Going Formation bagi Seorang Guru,” Kompas, 14 Pebruari 2002.

Elsbree, Williard S., Harold J. McNally, and Richard Wynn. Elementary School, Administration, and Supervision, 3rd edition. New York: American Book Company, 1967.

Faradi, Abdul Azis. “Peran Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di MAN 1 Lombok Barat Tahun Pelajaran 2021/2022.” Management of Education: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8, no. 1 (2022): 91-99. DOI: http://dx.doi.org/10.18592/moe.v8i1.6261

Gorton, Richard A. School-Based Leadership, Challenges and Opportunities, 3rd edition. San Diego State University: Wm.C. Brown Publishers, 1991.

Kiptiyah, Arofatul, “Supervisi Akademik kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 2 Kota Kediri.” 2022. PhD Thesis. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Koontz, Harold, Cyril O'Donnell, and Heinz Weihrich. Essentials of Management. Vol. 18. New York: McGraw-Hill, 1986.

Lefrancois, Guy R., Psychology for Teaching, 7th ed., Belmont: Wadsworth Publishing Company, 1991.

Mulyasa, E. Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.

Mulyati, Tatik. “Pengaruh Kompetensi, Budaya Akademik dan Kepemimpinan Spiritual terhadap Motivasi dan Implikasinya,” Ekuitas: Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 19, no. 1, (2015): 66 – 89.

Muspawi, Mohamad. “Manajemen Konflik (Upaya Penyelesaian Konflik dalam Organisasi), Jurnal Penelitian Universitas Jambi Seri Humaniora, 16, no. 2, (2014), 41-46.

Nasir, Moh. et al. “Tipe Kepemimpinan Demokratis Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru,” Kelola: Journal of Islamic Education Management, 6, no. 1 (2021): 37-50. DOI: https://doi.org/10.24256/kelola.v6i1.1832

Pargament, Kenneth I. Spiritually Integrated Psychotherapy: Understanding and Addressing the Sacred. New York: Guilford Press, 2007.

Pohan, Ali Jusri. “Kebijakan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Profesional Guru.” AL-MAHYRA (Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Keilmuan), 1, no. 2 (2020): 78-95. https://ejournal.staibr.ac.id/index.php/AL-MAHYRA/article/view/41

Rahardjo, Mudjia. “Study Kasus dalam Penelitian Kualitatif Konsep dan Prosedurnya.” Malang: UIN Malang, 2017. http://scholar.google.co.id/scholar_url?=http://repository.uinmalang.ac.id/1104/1/Studi-kasus-dalam-penelitian

Rahman, Bujang, "Kepemimpinan Multidimensi Kepala Madrasah dari Perspektif Guru." ANALISIS: Jurnal Studi Keislaman, 14, no. 2 (2014): 431- 453.

Robbin, Stephen P., and Timothy A. Judge. Organizational Behaviour. New Jersey: Pearson Education International, 2008.

Sattler, Markus. Excellence in Innovation Management, A Meta-Analytic Review on the Predictors of Innovation Performance. German: Gabler Verlag, 2011.

Shakir, Naveda and Shabana Zamir. "Impact of rewards on teachers' Performance at the Secondary Level." J. Educ. Pract, 5, no. 10 (2014): 101-105.

Shalihin, Muhammad dan HM Asrori. "Penggunaan Reinforcement Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru di SMA Negeri 1 Mempawah." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2. no. 3 (2013). DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1234

Thorpe, Richard and Gill Homan, eds. Strategic Reward Systems. New York: Pearson Education, 2000.

Vahrudin, Vajar. “Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di Madrasah Aliyah Ma'arif Nahdlotul Ulama Kota Blitar.” 2008. PhD Thesis. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Walder, Anne Mai, The Concept of Pedagogical Innovation in Higher Education. Educational Journal. 3, no. 3 (2014): 195-202. doi: 10.11648/j.edu.20140303.22

Zainuddin, Fathul Muin, Siti Kurnia Megawati, dan Uswatun Hasanah, “Strategi Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di Madrasah Aliyah Negeri 3 Makassar.” NineStars Education, 1, no. 2 (2020): 91-104. https://e-journal.faiuim.ac.id/index.php/ninestareducation/article/view/36

Zainuddin, Mohammad Riza, “Manajemen Kepala Madrasah Dalam Pengembangan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam (PAI).” EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam (e-Journal), 2, no.2 (2014): 250-262. http://ejournal.staimtulungagung.ac.id/index.php/edukasi/article/view/75

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Sudarmanto, T., Muis, A., Mundir, M., & Abidin, Z. (2022). Duties and Responsibilities of the Principal in Madrasa towards Teachers’ Professionalism Development. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 4(1), 116–144. https://doi.org/10.35719/jieman.v4i1.91

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.