Monitoring And Evaluation Information Technology Competence And Basic Communication Administration Of Students UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember

Authors

  •   Dani Hermawan  UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember,  Indonesia
  •   Diah Novita Sari  UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember,  Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35719/jieman.v5i1.186
 

Keywords:

basic administration, competence, information and communication technology

Abstract

This article aims to explain the results and impact of monitoring and evaluation of Basic Administrative Information and Communication Technology competencies in Islamic Education Management Students in the 2019-2021 class, such as Microsoft word, Microsoft excel and Internet Digitalization. The method used is a descriptive quantitative method. Collecting data using tests, interviews and documentation. Data analysis used descriptive statistical analysis using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) for windows version 22. The results of the analysis showed that most of the implementation of Basic Information Technology and Computer (ICT) Administration competencies in MPI students for the 2019-2021 class year had not been carried out in accordance with applicable vision and mission provisions. There are several dominant factors that cause this; lack of computer learning, especially on Microsoft Excel in preparing the administration of facilities and infrastructure, and its completeness. However, after knowing the basic administrative ICT scores that have been filled in the tests given by researchers, students want to change their mindset by improving themselves with basic computer administration courses according to the total score of 91.8%.

Artikel ini bertujuan untuk menjelaskan tentang hasil dan dampak monitoring dan evaluasi kompetensi Teknologi Informasi dan Komunikasi Dasar Administrasi Pada Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Tahun angkatan 2019-2021 seperti halnya Microsoft word, Microsoft excel dan Digitaliasai Internet. Metode yang digunakan adalah metode kuantitatif deskriptif. Pengumpulan data menggunakan tes, wawancara dan dokumentasi. Analisis data menggunakan analisis statistic deskriptif menggunakan Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) for windows version 22. Hasil analiasis menunjukkan bahwa sebagian besar pelaksanaan kompetensi Teknologi Informasi dan Komputer (TIK) Dasar Administrasi pada mahasiswa MPI tahun angkatan 2019-2021 belum terlaksana sesuai dengan ketentuan visi dan misi yang berlaku. Ada beberapa faktor dominan yang menyebabkan hal tersebut; kurangnya belajar komputer terutama pada Microsoft excel dalam menyusun administrasi sarana dan prasarana, dan kelengkapannya. Namun setelah mengetahui nilai TIK dasar administrasi yang sudah diisi dalam tes yang di berikan oleh peneliti mahasiswa ingin merubah pola pikirnya dengan memperbaiki diri dengan kursus komputer dasar administrasi sesuai dengan jumlah perolehan skor 91,8%.

References

Ariana Indah Susanti, (2021) ‘Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi”,(Penerbit:NEM)

Dr Maria Ulfa Batoebara, M. Si, (2020) “Teknologi Informasi dan Komunikasi”, (Penerbit Undhar Press

El Widdah, Minnah, Sri Wahyuningsih, and Miftahul Fiqri, (2020) ‘Kinerja Tenaga Administrasi Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Meningkatkan Mutu Pelayanan Di SMA Negeri 11 Kota Jambi’, Prosiding International Seminar On Islamic Studies And Education (Isoise), 3.November

Hermawan, Dani, and Moh Anwar. "The Effect of Student Management on Students at Madrasah Aliyah Negeri 1 Jembrana Bali’s Religious Moderation Attitude." In The 1st Annual Conference of Islamic Education, pp. 29-41. Atlantis Press, 2023.

Hermawan, Dani. "Supervisi yang Efektif dalam Perspektif Guru Madrasah Aliyah Negeri (MAN) di Kudus." JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management 2, no. 2 (2020): 153-168.

Herry Kiswanto, M.Th. (12 september 2022 )“Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pendidikan Masa Kini”. STTK,

Kharisma Sri Rahayu, Sovia Rosalin, Rachma Bakti Utami, Lintang Edi Tyastono, Rahmat Yuliawan, (2022) “Administrasi Perkantoran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi”, (Penerbit: Universitas Brawijaya Press)

M. Guntur Eka Prasetya, (2013) "Pelaksanaan Pembelajaran Berbasis TIK SMK Negeri 1 Depok Sleman" (Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta

Nisa, Lu’lu’ul Fuadatun, (2019) ‘Pengaruh Kualitas Layanan Administrasi Terhadap Kepuasan Mahasiswa Di FITK UIN Walisongo Semarang’, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang

Saidah, Sahra Rohmatus, Dani Hermawan, Hartono Hartono, and Moh Anwar. "Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan dalam Meningkatkan Minat Masyarakat di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah 02 Cakru Kencong Jember." LEADERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 3, no. 1 (2022): 22-36.

Sugiyono, (2017) Metode Penelitian Pendidikan; Pendekatan kuantitatif, Kualitatif dan R & D. (Bandungan;, Alfabeta)

Soewardi Lazaruth, Kepala sekolah dan tanggungjawab, (salatiga: kanisius, 1994)

Zaidatul Arifah, Sholeh Kurniandini, and Ahmad Zakariya, (2022) ‘Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Dalam Peningkatan Mutu Administrasi Pendidikan Di Temanggung’, Al-Fahim?: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4.1

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Hermawan, D., & Sari, D. N. . (2023). Monitoring And Evaluation Information Technology Competence And Basic Communication Administration Of Students UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 5(1), 76–93. https://doi.org/10.35719/jieman.v5i1.186

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.