The Effect of Price and Place on Decision Making to Stay at the Entrepreneurs Student Boarding School Nurul Islam 2 Jember
DOI:
https://doi.org/10.35719/jieman.v4i1.113Keywords:
marketing mix, price and place, settled decision makingAbstract
It begins with the conflict of marketing of Islamic boarding schools (pesantren) around Jember city. The problem is from the marketing aspect used to customers in settled decision making. This research aims to 1) know how the marketing mix of education services price and place PPME Nuris 2 Jember, 2) to know how decision making settles in PPME Nuris 2 Jember, and 3) to test whether the marketing mix of price (X1) and place (X2) education services has a significant influence on decision making to settle in PPME Nuris 2 Jember. This research uses the quantitative method. So, data analysis uses multiple linear regression analysis using SPSS Version 16. The results showed that 1) The average marketing mix of category services strongly agreed with 49%, 2) decision-making on average category strongly agreed with 46%, dan 3) there is a significant influence of the marketing mix of price and place with the results of the T-test partially priced 0.12 < 0.05 and place 0.000 < 0.05. It means that the two variables have a partial effect, and the F test with a value of F-counting 59,996 > F-table 3.07 means that the two variables have a simultaneous effect on settled decision making.
Studi ini berawal dari konflik pemasaran pesantren di sekitar kota Jember. Permasalahannya adalah dari aspek pemasaran yang digunakan kepada pelanggan dalam pengambilan keputusan yang pasti. Penelitian ini bertujuan: 1) untuk mengetahui bagaimana bauran pemasaran harga dan tempat jasa pendidikan PPME Nuris 2 Jember, 2) untuk mengetahui bagaimana pengambilan keputusan yang terjadi di PPME Nuris 2 Jember, dan 3) untuk menguji apakah bauran pemasaran harga (X1) dan tempat (X2) pelayanan pendidikan memiliki pengaruh yang signifikan terhadap pengambilan keputusan untuk menetap di PPME Nuris 2 Jember. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Jadi, analisis data menggunakan analisis regresi linier berganda dengan bantuan SPSS Versi 16. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) rata-rata bauran pemasaran kategori jasa sangat setuju sebesar 49%, 2) pengambilan keputusan ditetapkan pada kategori rata-rata sangat setuju sebesar 46%, dan 3) terdapat pengaruh yang signifikan bauran pemasaran harga dan tempat dengan hasil uji T secara parsial harga 0,12 < 0,05 dan tempat 0,000 < 0,05 artinya kedua variabel berpengaruh secara parsial, dan uji F dengan nilai F-hitung 59.996 > F-tabel 3,07 artinya kedua variabel berpengaruh secara simultan terhadap pengambilan keputusan menetap.
References
Abdillah, Wahyu and Herawati, Andry. “Pengaruh Bauran Pemasaran (7p) terhadap Pengambilan Keputusan Siswa dalam Memilih Sekolah Berbasis Entrepreneur (Studi Pada SMA Muhammadiyah 9 Surabaya)” 2 (n.d.).
Al Fahri, Fauzan. "Influence of Program Marketing Mix, Price, Place, Promotion, People, Process, and Physical Evidence 7p Educational Services on the Decision of IAIN Jember Students in Choosing Al-Bidayah Islamic Boarding School for the 2020-2021 Student Year." Thesis, IAIN Jember, 2021.
Amran. “SDN 002 Bagan Kota Gratiskan Seragam.” Sumatra Times (blog), June 23, 2021. SDN 002 Bagan Kota Gratiskan Seragam - SumatraTimes.
Arifin, Muhajir. “Sekolah di Ponpes ini, Seluruh Santri Tak Dipungut Biaya Sampai Lulus.” detik.com (blog), June 23, 2021. Sekolah di Ponpes ini, Seluruh Santri Tak Dipungut Biaya Sampai Lulus (detik.com)
Hardianto, Zulkifli, and Hidayat. “Analysis of Principals’ Decision-Making: A Literature Study.” AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan 13, no. 3 (December 15, 2021): 2021–28. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i3.1353.
Irawan, Immanuel Candra. “Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran Jasa Terhadap Keputusan Wali Murid Memilih Sekolah Dasar.” Journal of Business & Banking 7, no. 2 (January 29, 2019). https://doi.org/10.14414/jbb.v7i2.1382.
Kotler, Philip, and Kevin Lane Keller. Marketing Management. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall, 2009.
Kurnia, Atik Sri, and Cepi Safruddin Abdul Jabar. “Participatory Decision-Making Style of the Principals of Vocational High School in Lembah Gumanti District West Sumatra.” Jurnal Pendidikan Progresif 10, no. 1 (2020): 105–16. https://doi.org/10.23960/jpp.v10.i1.202012.
Kurniawati, Endang, and Mohklas Mohklas. “Analisis Pengaruh Marketing Mix terhadap Keputusan Pemilihan PTS yang Dimediasi Variabel Brand Image (Studi pada Siswa SMAN di Kota Semarang).” Fokus Ekonomi?: Jurnal Ilmiah Ekonomi 13, no. 2 (December 20, 2018): 257–79. https://doi.org/10.34152/fe.13.2.257-279.
Labaso, Syahrial. “Penerapan Marketing Mix Sebagai Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan di MAN 1 Yogyakarta.” MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 3, no. 2 (January 17, 2019): 289–311. https://doi.org/10.14421/manageria.2018.32-05.
Maulana, Lucky Hikmat, and Eka Rahayu. “Pengaruh Bauran Pemasaran terhadap Keputusan Konsumen Perusahaan Jasa Pengiriman Paket pada PT JNE Agen 012 Citeureup Kabupaten Bogor.” JURNAL VISIONIDA 5, no. 1 (June 14, 2019): 69. https://doi.org/10.30997/jvs.v5i1.1807.
Reporter. “SMAN Holian Gratiskan Biaya Pendaftaran Masuk Sekolah.” Suara.com (blog), June 23, 2021. SMAN Holian Gratiskan Biaya Pendaftaran Masuk Sekolah (suara.com).
Rofik. “The Influence of Marketing Mix Factors on Students’ Decisions to Choose Schools at SMP Islam al-Azhar 15 Cilacap.” Thesis, IAIN Purwokerto, 2019.
Zulfah Atiqotur Rohmah. “The Effect of Educational Products and Services on Decision Making in Choosing Schools at SMK Muhammadiyah 3 Waleri Kendal.” Walisongo State University, 2019.
Sugiyono. Metode Penelitian, Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Penerbit Alfabeta Bandung, 2016.
Suyono. “Optimalisasi Pemasaran dalam Mengembangkan Lembaga Pendidikan di Sekolah Dasar Islam Baitul Makmur Malang.” LEADERSHIP: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam 2, no. 1 (January 15, 2021): 46. https://doi.org/10.32478/leadership.v2i1.584.
Tan, Willie. Research Methods: A Practical Guide for Students and Researchers. Singapore: World Scientific, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dani Hermawan, Syarifatul Maulidiyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.