Islamic Boarding Schools-Based Educational Quality Management At Madrasah Aliyah Banyuwangi

Authors

  •   Manda Syahri  UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember,  Indonesia
  •   St. Rodliyah  UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember,  Indonesia
  •   Zainal Abidin  UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember,  Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35719/jieman.v5i1.157
 

Keywords:

education quality management, islamic boarding school

Abstract

Educational quality management is an activity of planning, implementing, controlling and supervising all work activities that must be completed to maintain the quality desired by formal institutions under the auspices of Islamic boarding schools. This study focuses on discussion on: How to plan, implement, evaluate. The purpose of this study is to describe the planning, implementation, and evaluation of the quality of pesantren-based education at MA Al-Amiriyah. This study used a qualitative approach with a case study type, data collection techniques using passive participatory observation methods, semi-structured interviews and documentation. The data obtained were then analyzed using a descriptive analysis model with interactive Miles Huberman and Saldana namely: data collection, data condensation, presenting data and drawing conclusions. As well as the validity of the data using source triangulation, technical triangulation and member checks. The results of this study are: (1) planning the quality of pesantren-based education at MA Al-Amiriyah. (a) formulate program priorities including content standards, graduate competency standards, process standards and teaching staff qualification standards. (b) formulate the goals to be achieved. (2) the implementation of quality education based on Islamic boarding schools at Madrasah Aliyah Al Amiriyah. (a) meet the standard needs of educators. (b) implementation of tasks in accordance with fields and functions. (3) evaluating the quality of pesantren-based education at MA Al-Amiriyah. (a) supervision of school programs or activities (b) reports on the implementation of activities. (c) evaluation of the learning process.

Manajemen mutu pendidikan merupakan kegiatan perencanaan, pelaksanaan, pengendalian dan pengawasan semua aktivitas kerja yang harus diselesaikan untuk mempertahankan mutu yang diinginkan lembaga formal yang berada dibawah naungan pondok pesantren. Penelitian ini memfokuskan pada : Bagaimana perencanaan, pelaksanaan, evaluasi Mutu Pendidikan berbasis pesantren di  MA Al-Amiriyah. Adapun tujuan dari penelitian ini Mendeskripsikan  perencanaan,  pelaksanaan, evaluasi Mutu Pendidikan berbasis pesantren di  MA Al-Amiriyah. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis studi kasus, teknik pengumpulan data menggunakan metode observasi partisipasi pasif, wawancara semi terstruktur dan dokumentasi. Data yang diperoleh kemudian dianalisis menggunakan model analisis deskriptif dengan interaktif Miles-Huberman dan Saldana yaitu: pengumpulan data, kondensasi data, menyajikan data dan menarik kesimpulan. Serta keabsahan data menggunakan triangulasi sumber, triangulasi teknik dan member check.Hasil penelitian ini adalah: (1) perencanaan mutu pendidikan berbasis pesantren di Madrasah Aliyah Al-Amiriyah. (a) merumuskan prioritas program diantaranya standar isi, standar kompetensi lulusan, standar proses dan standar kualifikasi tenaga pendidik. (b) merumuskan tujuan yang ingin dicapai. (2) pelaksanaan mutu pendidikan berbasis pesantren di Madrasah Aliyah Al-Amiriyah. (a) memenuhi kebutuhan standar pendidik. (b) pelaksanaan tugas sesui dengan bidang dan fungsi. (3) evaluasi mutu pendidikan berbasis pesantren di Madrasah Aliyah Al Amiriyah. (a) supervisi program atau kegiatan sekolah (b) laporan pelaksanaan kegiatan. (c) evaluasi pada proses pembelajaran.

References

Aedi Nur. 2015. Dasar-Dasar Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Gosyen Publising

Arikunto Suharsimi. Cepi Safruddin Jabar.2014. Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Pi Bumi Aksara.

Bebby E.C,1966. The Quality Of Education In Developing Countries. Harvard University Press.

Didi rasidi,”sistem perencanaan pembangunan nasional (SPPN)”, diakses dari: http://perencanaan.ipdn.ac.id/kajian-perencanaan/kajian-perencanaan/sistemperencanaanpembangunannasionalsppn , pada tanggal 27 juni 2021 pukul 15:45

Fachrudin Yudhi.2021. Strategi Mutu Pendidikan, Jurnal Dirsah,(Online) Vol.4 No.2. https://stai-binamadani.e-journal.id/jurdir/article/view/277

Georger, Terry. 1968. Principles Of Management. Lllinois : Ricard D. Irwin

Haryono, Budiyono, Istyarini, Wardi, A. Ardiantoro. 2019.Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar Di Kecamatan Gajah Mungkur Kota Semarang, Jurnal Panjar: Pengabdian Bidang Pembelajaran. (Vol.1,No.1) https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/panjar/article/view/28463

Kurniadin Didin, Mahali Imam. 2012. Manajemen Pendidikan, Konsep Dan Prinsip Pengelolaan Pendidikan. yogyakarta : ar-ruzz media.

Kusnawan Asep. 2010. Perencanaan Pendidikan Tinggi Dakwah Islam, Jurnal Ilmu Dakwah, Uin Sunan Gunung Jati Bandung, (Vol.4 No.15)

Miles Huberman, Saldana. 2014. Qualitative Data Analysis A Methods Sourcebook. Arizona State University: Third Edition.

Moleong Lexy J. 2014. Metodologi Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi. Bandung: Pt Remaja Rosdakarya.

Muhith Abd. 2017. Dasar Dasar Manajemen Mutu Terpadu Dalam Peendidikan. Yogyakarta: Samudra Biru.

Oriondo And Eleanor. 1998. Evaluating Educational Outcomes. Manila: Rex Book Store.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia, No.57 Tahun 2021 Tentang Standar Nasional Pendidikan

Robert,Brinkerhoff,Brethower And Nowakowski jerri. 1983. Program Evaluation’s Guide For Trainers And Educator. Boston: Kluwer Nijhoff Publishing.

S. Arcaro Jerome. 2007. Pendidikan Berbasis Mutu : Prinsip-Prinsip Perumusan Dan Tata Langkah Penerapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tay?bnapis Farida Yusuf. 2013. Evaluasi Program. Jakarta Pt Risk Cipta.

Waterston Albert. 1965. Development Planing Lesson Of Experience. Baltimore : The John Hopkins Pres.

Yin Robert K.2012. Studi Kasus Desain Dan Metode, Cetakan Ke 11. Jakarta: Pt Raja Grafindo Persada.

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Syahri, M., Rodliyah, S. ., & Abidin, Z. . (2023). Islamic Boarding Schools-Based Educational Quality Management At Madrasah Aliyah Banyuwangi. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 5(1), 60–75. https://doi.org/10.35719/jieman.v5i1.157

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.